Svar: Opkast ved skemad

9. december 2018

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Der kan være flere årsager til, at jeres dreng kaster op, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig...

Har han haft problemt tidligere eller er det noget, som først er kommet til nu? Hvis han har haft tendens til at gylpe meget mælk op, så har han måske refluks. Det betyder egentlig bare, at noget af maveindholdet glider op i munden og det er til en vis grad normalt. Det må dog ikke være i en sådan grad, at barnet ikke tager nok på - altså at barnet kaster så meget op, at det ikke når at optage næringen fra mælken/maden.

Hos de fleste børn med refluks, vil problemet være størst i den periode, hvor barnet kun får mælk. I takt med at barnet begynder med fastere føde, som ligger tungere i maven, vil tendens til at gylpe/kaste op blive mindre. Hvis det ikke sker, vil det være en rigtig god idé at tale med lægen omkring det :) Nogle børn kaster dog jævnligt op indtil ca 1 års alderen, og hvis barnet generelt trives, ser man derfor tiden an, men det bør stadig følges af lægen. Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor barnet bliver ved med at gylpe eller kaste op, og hvorvidt man skal behandle det.

Har han problemer med forstoppelse? Det er vigtigt, at du hjælper hans mave-tarmsystem med at fungere. Han må ikke få hård mave og problemer med at komme af med sin afføring. Jeg ved fra dine tidligere breve, at han er igang med at gå fra amning til modermælkserstatning på flaske, og modermælkserstatning kan godt medføre forstoppelse. Hvis han er forstoppet, så kan det nogle gange medføre, at hans indtag af mad sættes ned og at han får tendens til at kaste op - simpelthen fordi maden har svært ved at komme videre i systemet.

Det kan nogle gange hjælpe at skifte til en anden erstatning - jeg er ikke helt klar over, hvad du giver ham nu, men det kunne f.eks. være Allomin Syrnet eller Allomin Syrnet SensiPro. Det kunne også være NAN Sensilac eller NAN H.A... Disse erstatninger kan med ...

Annonce

... fordel anvendes ved fordøjelsesbesvær.

Hvis det ikke er tilstrækkeligt at skifte erstatning, så vil det være nødvendigt, at du behandler med afføringsmiddel. Det kan være laktulose, som du kan købe i håndkøb eller det kan være Movicol - som du får på recept hos lægen.

Har du sat hans mælkeindtag ned nu, hvor han er blevet 7 måneder. Det vil være relevant, at han tilbydes mælk 4 gange i døgnet, og jeg anbefaler, at du lægger de fire flasker tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal tilbydes mælk formiddag, eftermiddag og midt nat.... Og det har naturligt betydning for hans evne til at spise mere skemad og også have plads til skemaden i maven, at mælkeindtaget nu er sat ned :) Indholdet i en flaske kan variere, midt på dagen drikker han måske kun 150 ml, hvor han om aftenen måske godt kan indtage 180-200 ml...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det vil også være rigtig godt, at du ikke giver ham for store mængder skemad af gangen. Det er bedre, at han spiser ¾ dl og så holder denne mængde i sig, end at han spiser 1.5 dl. og ender med at kaste det op. Derfor er det bedre med små hyppige måltider end få og store måltider :)

Du spørger om du skal kontakte kiropraktor - og jeg kan ikke helt gennemskue, hvorfor du mener, at en kiropraktor skulle kunne hjælpe i denne situation...:) Mit forslag til være, at du ser på hans mælkeindtag og sætter dette til 4 mælkemåltider i døgnet, netop for at give plads til mere og mere rigtig mad, samtidig med, at du tilbyder ham små hyppige måltider i løbet af dagen, i en mængde, som han har mulighed for at holde i sig.

Derudover tænker jeg, at du skal medtænke om han kan have problemer med refluks, forstoppelse eller andet - han kan jo også have ondt i halsen, være forkølet og lignende, som kan spille ind... Og hvis du er i tvivl og er bekymret for ham, så synes jeg, at du skal kontakte jeres læge :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul til jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder